Wednesday, 31 January 2018

Kesan


Kesan Mengabaikan Pengurusan Masa
  • Banyak kerja tidak dapat diselesaikan
    - Apabila sesuatu kerja perlu diselesaikan juga tidak kira apa sebab atau keadaannya maka kerja-kerja lain perlu ditangguhkan. Kesannya, semua kerja-kerja penting yang lain juga terpaksa ditangguhkan dan tidak dapat diselesaikan tepat pada masanya. Ini akan menambahkan beban kerja anda. Jadi anda perlu fikirkan bahawa sesuatu kerja yang tidak dapat diselesaikan akan mendatangkan kesan kepada kerja-kerja lain.
  • Tekanan
    - Anda akan merasa tertekan jika kerja yang perlu disiapkan tidak dapat disiapkan dan banyak kerja-kerja lain yang perlu diselesaikan dan juga yang sedang menanti. Kerja yang banyak dan perlu disiapkan juaga akan mengakibatkan tekanan kepada diri anda. Selagi kerja itu tidak selesai, selagi itu anda tidak akan tenang kerana orang diatas anda sering bertanya tentang perkembangan kerja tersebut.
  • Tiada masa untuk rehat
    - Kerja yang bertimpa-timpa tidak memberi peluang untuk anda berehat jika ia tidak disusun dan dirancang mengikut keutamaan. Selesaikan satu kerja terlebih dahulu sebelum melakukan kerja seterusnya. Sebelum membuat kerja, rancang apapa yang perlu dilakukan untuk menyelesaikan kerja itu terlebih dahulu. Tanpa pengurusan masa, kerja-kerja anda tidak dapat diatur dengan baik dan anda tidak berpeluang untuk berehat.

No comments:

Post a Comment